måndag 23 maj 2011

Prao På Biblioteket




Jag har praoat på Stenungsunds folkbibliotek. En annan klasskamrat praoade på samma ställe så vi var två.


Dag 1: Vi fick hänga av oss på andra våningen sedan visade en bibliotekarie oss hur man sortera böcker och det fick vi göra. Sedan kom en annan bibliotekarie till oss och sa att hon behövde hjälp med att hänga upp "fula fiskar". Hon förklarade för oss att "fula fiskar" var en uppgift som biblioteket hade ordnat för de drygt tvåhundra förskolebarnen ( inte alla på en gång utan en eller två klasser i taget) barnen fick göra fiskar av papper som biblioteket skulle hänga på en vägg och vi fick hänga upp de. Efteråt när vi skulle sopa bort glitter och sån som föll ner från fiskarna så fick vi gå in på deras lager för att hämta kvasten. WOW! Det var många böcker de hade i lagret det var typ 20 2.5 m stora hyllor fullt med böcker. Jag frågade hur många böcker de hade på biblioteket hon sa drygt 120 000 böcker och att hon trodde att i Göteborgs bibliotek så hade de ungefär 4 000 000 böcker. Vi fick gå på lunch efter det min kompis hade fight med mikron. Efter lunch gick vi tillbaka och sortera böcker efter en stund så börja det ringa jättehögt frågade min kompis om det är brandlarmet men hon sa att hon tror att det var en telefon men det visar sig vara brandlarmet så vi fick gå ut. Vi hade tur det var ingen farlig brand så vi fick gå in igen. Vi blev färdiga med sorteringen ock fick gå hem en halv timme tidigare.


Dag 2: Andra dagen fick vi återlämna böcker som ett annan bibliotek har lånat. Sedan fick vi gå med böckerna till "bokbussen". Bokbussen är en buss som biblioteket skicka till olika skolor som ligger i kommunen men som ligger för långt från biblioteket. I bokbussen finns det ett par hundra olika böcker och filmer. Efter det fick vi klistra på etiketter på böckerna till lunch. Efter lunch fick vi fortsätta klista på etiketter. När vi blev klara så fick vi sitta och läsa. Som tack så fick vi två böcker var av bibliotekarierna.


Jag tycker: Jag tycker att de har varit snälla och vänliga mot oss. Det var inte svårt att prata med dom. Det var roligt att prova på att jobba som bibliotekarie men jag skulle inte vilja jobba med det när jag bli stor eftersom jag har redan bestämda planer på vad jag ska jobba med men annars hade det varit ett bra jobb. Jag rekommendera jobbet till folk som har tålamot och tycker om böcker.


Tack till!!


Jag vill tacka personalen på Stenungsunds folkbibliotek för att de har varit så snälla och trevliga.


Av: Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar