måndag 23 maj 2011

Stenungsunds Bibliotek





Jag har praoat på Stenungsunds Folkbibliotek. Jag var där med min klasskamrat som också praoade där.









Första dagen fick vi sortera barnböcker och se till så att böckernas författare var i rätt låda. Vi fick också kolla så att de hade ett kryss på baksidan.

Sen sa en bibliotekarie åt oss att hänga upp massa fula fiskar i ett stort nät som de hade hängt upp.Det var ungefär 200 förskolebarn som hade fått i uppgift att måla fula fiskar.

Själva uppgiften var att göra fula fiskar. Det var jobbigt, men kul. Sedan fick vi städa upp efter oss för att det låg en massa gem som hade ramlat ner. Så vi fick gå in i deras magasin för att hämta en kvast.

Magasinet var FULLT av böcker! Det var 20 jättestora hyllor som var fyllda med böcker! Vi frågade hur många böcker det fanns i hela biblioteket, hon sa att det fanns drygt 120 000 böcker! Hon berättade också att det fanns drygt 4 000 000 böcker på Göteborgs Bibliotek! Sen gick vi på lunch i en timma.
Sen efter lunchen så fick vi gå och sortera barnböcker igen. Men då hörde vi att det ringde jättehögt genom hela biblioteket. Det var brandlarmet så alla fick gå ut. Jag såg att några blev trötta på att vänta så de gick iväg. Efter en stund gick vi in igen och det visade sig att det var en fabrik eller nåt som hade tänt eld på någonting, men det var inget farligt.

Vi lyckades sortera alla barnböcker och fick sluta 20 minuter tidigare.

Andra dagen fick vi återlämna böcker till ett annat bibliotek.

Sedan fick vi lämna böcker på bokbussen. Den är jättestor! Jag hade väntat mig att den skulle vara som en vanlig buss men lite längre, så jag blev jättechockad när jag först såg den.

Biblioteket skickar ut bokbussen och låter den åka runt till olika skolor i kommunen. Vi fick gå in i den och inuti fanns omkring hundra böcker och filmer.

Sen fick vi klistra på etiketter på Barnens första bok eller vad de nu hette.

Sen fick vi gå på lunch. Efter en timma fick vi klistra på mer etiketter och återlämna fler böcker. Det stod Språkpuffen på etiketterna som vi klistrade på. Men det var andra böcker än Barnens första bok.

Vi fick sluta en timma tidigare så vi satt och läste innan vi gick hem.



Bibliotekarierna var snälla och vi hade ganska mycket att göra, så det var väldigt kul. Jag tycker att det var väldigt lätt att prata med dom och om jag skaffar sommarjobb så tror jag att jag kommer att vilja jobba där. Men annars vill jag inte jobba som bibliotekarie, det verkar jobbigt att sortera böcker varje dag!


Av: Melinda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar