söndag 20 maj 2012

Orustblommor



Orustblommor





Blomman jag satte ihop.
När jag kom dit var det också en annan tjej där som skulle praktisera dom dagar som jag skulle praktisera. Hon var lika gammal som mig. Men vi kände inte varandra innan. Första dagen började med att vara nere i pelargon huset. Där fick jag ta bort gula blad på alla pelargoner. Sen fick jag flytta alla blommor så dom inte stod för nära varandra. Sen fick jag  pris märka dom blommor som inte hade något pris. Sen var det lunch. Efter lunchen fick vi packa upp krukor. Sen skulle vi sätta upp dom på hyllor och sätta pris. Det var ganska jobbigt för det var tio olika storlekar på krukorna och så var det fat också. Sen var det tio krukor av varje storlek. När vi nästan hade ställt upp alla krukor och satt pris på dom och alla faten. Då märkte vi att allt inte skulle få plats på hyllorna så vi fick ta ner och justera så alla fick plats. När vi var klara var det dags att gå hem.

Andra dagen fick jag reda på att vi satt fel pris på krukorna. Så vi tog ner alla och märkte om dom. Men det tog inte lika lång tid som första gången. Sen fick vi packa påsar till en buss. Det var folk som kom med stora resebussar. Och alla skulle få en påse med en tvål och en liten pelargon och en broschyr och en flaska med närings medel i. Sen fick vi packa upp lukt ljus och sätta pris. Sen fick vi flytta ut blommor det höll vi på med ganska länge.

Sista dagen var det inte lika mycket att göra. Jag gjorde mest små jobb som att plocka upp nykomna blommor ur plast. Sen så skulle det packas nya påsar till ett nytt gäng. Den här dagen var alla ganska stressade. För den helgen är en stor helg för dom. Det kommer väldigt många kunder då. Så jag gick ganska länge utan att göra något. Men alla som hade praktiserat på Orustblommor får välja en blomma eller flera och sätta i en kruka. Så det gjorde jag på eftermiddagen.

Jag tycker att det har varit jätte roligt att vara på Orustblommor. För jag har lärt mig mycket och dom som jobbade där var trevliga mot mig. Jag tycker jag har kunnat använda min sociala förmåga bra. Jag kan kanske tänka mig att jobba på Orustblommor när jag blir äldre.

Orust blommor säljer allt mellan jord, krukor, fröer och blommor. Dom har väldigt mycket pelargoner. Det finns också ett pelargon museum. På sommarn är det mycket folk som handlar där. Men på vintern nästan inga. Därför är det två som jobbar på vintern och fem på sommaren. Lön är ungefär 120kr i timmen. Öppettider är veckodagar 9.30-18.00. På lördagar 10-15 och söndagar 11-15. Orust blommor har en hemsida och den heter www.orustblommor.se.
 Av:Sigrid


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar