söndag 20 maj 2012


Prao på Farmor Gretas i Stenungsund!


Första dagen! 
Jag var väldigt nervös innan jag skulle gå dit för jag kände ingen där. Jag var där vid 9 och då hälsade jag på dom som jobbade, Susanne och Eva. Det var inte alltid samma personer som jobbade här i morgon så skulle Eva inte vara här så jag skulle få träffa Cecilia som skulle vara där i hennes ställe. Vi började med att ställa upp alla bröd och bakelser där dom skulle vara för dom hade precis fått sin morgonleverans av bageriet i Munkeröd. Jag hjälpte till så mycket jag kunde och frågade mycket för jag visste inte riktigt vad allt skulle stå. När allt var upplockat fick jag ta vilken fralla jag ville och en dricka! Sen satte vi oss och åt frukost. Jag fick ett väldigt gott intryck av dom som jobbade i butiken. Dom kändes äkta och väldigt glada. När klockan var ungefär tio så kom första kunden och Susanne visade mig var alla påsar fanns och hur man slog in på kassaapparaten. Sen kom nästa kund och jag fick ta emot kunden men behövde lite hjälp med kassaapparaten. Så rullade dagen på och min sista kund klarade jag alldeles själv och behövde inte ens hjälp med kassaparaten. När jag tog sista kunden så var Susanne och Eva i ett annat rum. Jag fick också städa hyllorna och sätta upp priser där dom skulle vara. Det roligaste var att ta emot kunderna och jag försökte verkligen var trevlig och bemöttes oftast trevligt tillbaka.
Jag är väldigt nöjd med första dagen. Jag fick göra hur mycket som helst och det blev nästan inte tråkigt en enda gång. Jag tycker att Eva och Susanne var jättesnälla och gav mig massa småtips och råd. En grej som var lite svårt var att man skulle räkna uppåt när man skulle ge tillbaka pengarna till kunden men efter några försök så klarade jag det också! Jag längtar redan tills i morgon.

Inuti Butiken!
Dag 2
Den här dagen har varit hektiskt. Vädret var väldigt fint så det gjorde att de kom mer kunder. Brödleveransen kom och vi började packa upp. Idag var inte Eva där så jag fick i stället träffa en annan trevlig tjej, Cecilia. Hon var väldigt trevlig och duktig på att ge respons. Efter att brödet var uppställt så bestämde vi oss för att äta lite frukost. Jag tog en fralla som såg god ut och god var den! Vanligtvis öppnade butiken 10 men det kom några kunder redan innan. Jag kunde nu ta emot kunderna helt själv men det enda som jag inte kunde göra vara att ta emot beställningar på telefon och slå in bakelser i kartonger. Susanne visade mig hur man skulle göra kartonger och hon visade det på ett jättebra sätt, men jag hade fortfarande lite övning kvar. Det svåraste med att slå in kartonger var att sätta på snöret. Dagen bjöd på många skratt och ibland lite sura kunder. Jag lärde mig väldigt mycket nytt idag också. 
Dag 3 
I dag var det sista dagen, tyvärr. Allt bröd och bakelserna kom som vanligt vid niotiden. Vi snabbade oss så mycket vi kunde för han som levererade ville ha tillbaka sina backar som godsakerna transporterats i. Vi hann inte ens ställa upp allt innan det redan hade kommit massa kunder. Vi försökte hjälpa dom så gott vi kunde men det var lite svårt för vi visste ju inte vilken back det dom sökte låg i. Det var ganska många kunder innan vi egentligen öppnade men det är ju bara bra. Jag började känna igen väldigt många kunder som varit och handlat alla tre dagarna jag var där. Det var väldigt många beställningar som hämtades idag. Många tårtor såldes också och jag klarade att vika ihop kartongen men inte sätta på snöret. När klockan blev två så var det dags att gå hem. Jag skulle faktiskt sakna det ganska mycket. Sen kom överraskningen Susanne sa att jag fick välja vilken limpa jag ville att ta med hem. Jag blev jätteglad. Dessutom hade dom gjort en tårta till mig. Jag blev hur glad som helst, det stod till och med Wilma på den.
Tårtan Jag Fick!


Fakta om Farmor Gretas Brödbutik
Anställda: 3 ordinarie och 4 extra.
Utbildningskrav: Måste ha gått ut både grundskolan och gymnasiet.
Lön: Lönen följer handelns kollektivavtal.
Öppetider: Vardagar 9.00-18.00, Lördagar 8.00-15.00 och Söndag stängt.
Slutsats
Jag tycker att denna vecka har varit helt fantastisk. Jag har lärt mig så mycket och det har varit väldigt roligt. Det har är definitivt ett jobb jag kan tänka mig att ha i framtiden. Jag har verkligen försökt att vara så trevlig jag kan och försökt att jobba mycket. Jag tror att det var omtyckt. Jag vill verkligen tacka Susanne, Cecilia och Eva för att ha gjort min prao så mycket roligare. Dom bemötte mig väldigt bra och dom behandlade mig som en i gruppen och jag kände mig väldigt välkommen. Jag tycker att jag har använt min social kompetens på bästa sätt!
Av: Wilma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar