torsdag 17 maj 2012

Stenungsunds Folkbibliotek




Den första dagen var en stor del bara en genomgång där jag fick lära mig hur det var uppbyggt, systemen och vad man skulle tänka på. Jag tänkte från början att det inte kunda vara så svårt att vara bibliotekarie, men det var det!
Enligt mig är det otroligt avancerat uppbyggt om hur de sorterar böcker, till och med på barnavdelningen.
Jag fick en rundtur först av allt, sen fick jag en vagn med barnböcker som skulle sättas ut. I början tog det lite tid med alla sorteringsreglerna, men jag lärde mig dem snabbt. Sen skulle jag sortera filmerna dem hade, vilket var en hel del lättare. Det ända jag skulle göra var att se till att filmerna satt i rätt ordning, vilket inte tog så långt tid. Jag fick sluta tidigare den dagen för att jag hann med det jag skulle.


Andra dagen startades med att jag denna gång också fick en vagn som jag skulle sortera ut barnböcker. Denna dagen var otroligt mycket enklare eftersom att jag kunde systemet och det gick riktigt snabbt nu. Sen kom nog den jobbigaste arbetsuppgiften hitils, som var att ”gallra” böcker. Det gick ut på att ta bort alla streck-koder och all information om böckerna och sen stämpla inuti boken att den var klar. Det svåra med detta var just etiketten på baksidan, för man fick sitta och gnugga bort den, vilket tog en hel del tid. Jag tror jag höll på i över två timmar med det. Det var själva huvudaktiviteten för dagen. Sen fick jag göra lite småsaker som att sortera CD-skivor och ungdomsböcker. Jag fick faktiskt sluta ännu tidigare för jag hann med allt arbete. Känns väldigt bra att vara klar tidigare än vad som är bestämt!


Tredje dagen började med att jag skulle laminera in skyltar med olika sorters tidningar. Det tog inte jättelångt tid så jag hann med det utan problem. Efter det fick jag som vanligt en vagn med barnböcker som jag skulle sortera ut. Det gick också snabbt, för jag var van vid att göra det nu. Jag fick ett ärende då jag skulle gå till Bokia och hämta fästkuddar. Med dem skulle jag sätta upp dem med lapparna jag hade laminerat, på de olika facken där just de tidningarna stod på. Jag skulle också sätta alla olika tidnings-fack i ordning, vilket gjorde att det tog lite längre tid. Dagen avslutades med att jag skulle lämna tillbaks en hel del böcker som hade kommit från bokbussen. Det gick på lite tid, och jag fick då sluta för dagen för det var min sista uppgift att göra!


Jag tycker verkligen att jag har visat min sociala förmåga, för jag fick pratat med en hel del personer som arbeta där! Själv känner jag att jag kunnat tagit mycket eget initiativ med arbetet, men jag vill också tacka arbetarna på biblioteket för att de gav mig så bra uppgifter att göra!
Jag skulle faktiskt kunna arbeta på ett bibliotek, men då krävs det att man verkligen gilalr böcker och har ett stort intresse för dem!


Sammanfattningsvis har jag verkligen haft en jätterolig tid, och som sagt kan jag jobab med de som vuxen!


Utgångslönen för en utbildad bibliotekarie är 25 000/månad.
Biblioteket har en hemsida, och den är http://biblioteket.stenungsund.se
Av : Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar