söndag 20 maj 2012

Prao på Bokia


Jag har varit en praktikant hos Bokia.
Det var jätteroligt att vara där och praktisera för så snälla arbetare.  Jag trivs i den miljön och rekommenderar att gå och handla på Bokia.
Besök Hemsidan :http://www.bokia.se/vara-butiker/stenungsund/

Den första dagen fick jag lära mig hur man märkte varor. Man använde en sorts "apparat" som man kunde ändra priset på sen rulla man på prislappen.  Jag märkte säkert 60 varor det var jobbigt fast ändå ganska kul.  Jag fick också sortera in böcker i låna och läs det är en ny sak dom har där man betalar ett årskort så får man låna och läsa 60 nya böcker. Jag fick också ställa ut vissa varor jag hade märkt som kalendrar. Dom ställde jag i kontorsrummet. Jag fick lära mig hur butiken var uppbyggd och var man hittade varorna omefallatt något skulle ta slut tex. tejp. Det var ungefär det jag gjorde första dagen.


Den andra dagen kom jag till Bokia ganska tidigt så jag gick in en annan väg genom baksidan.  Jag fick märka böcker och andra produkter andra dagen också. Jag fick sortera in mer böcker i låna och läs som man sorterar in i bokstavsordning.  Jag fick sortera ut kammar med namn på fast första packningen var fel den skulle inte till Sverige utan till Italien eller nåt sånt. Fast dom skickade en låda med kammar som skulle till oss också det var tur att inte den hade hamnat i Italien. Jag åt lunch kl 12:00 ungefär Jag åt på eat. Man får en timme att äta lunch fast jag åt bara i en kvart.  Jag fick slå in en bok som jag var inte lika smidig som dom anställda för när jag skulle dra av pappret så drog jag inte speciellt rakt så det blev inte så bra. Sen när jag skulle sätta på band så klippte jag för kort. Så mitt tips är att om man ska jobba eller praktisera där ska man kunna slå in ett paket som en proffs för kunderna vill inte ge bort ett paket som ser ut som det har varit inslagen i fem år.


Den tredje dagen hade jag lite mer att göra. Jag lärde mig att hitta produkterna på datorn. Jag märkte alla dom produkterna jag la in på datorn vilket var pyssel efter att jag hade märkt alla pyssel sakerna skulle jag sortera ut dom det tog inte långt tid alls om man jämför hur långt tid  det tog att märka dom. Sedan sorterade jag scrappbook papper tillsammans med en annan anställd vi sorterade efter färg. Efter det åt jag lunch jag tog med mig nudlar sista dagen det tog bara 10 minuter att äta dom så jag gick ut på torget. När jag kom tillbaka hade jag varit ute i 20 minuter. Då skulle jag ta bort prislappar på påsksaker. Det tog långt tid för det blev ungefär tre fulla korgar med påsk pynt. Efter det sorterade jag ut kort som låg på räck det var jobbigt för det fanns så himla många kort. Efter att jag hade sorterat alla kort så fick jag gå hem. Jag fick ett paket av bokia vilket jag tackar så mycket för.
Efter det hade jag varit praktikant på bokia.


Jag tycker att det har varit jätteroligt att prao på Bokia jag lärde mig lite om bokia och hur hela butiksmiljön fungerar. Det var en fantastisk upplevelse och något som jag inte kommer att glömma. 

Jag tycker att dom anställda var snälla, vänliga och lätta att prata med.

Jag kan tänka mig att jobba där i framtiden fast kanske inte hela min arbetskarriär.

Bokia har öppet kl 10:00-19:00 på vardagar
på Lördagar har dom öppet kl 10:00-15:00
och på Söndagar har dom öppet 11:00-15:00

Jag ger bokia som en butik 5,0 av 5,0.

av:Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar