söndag 20 maj 2012

Prao på Espresso House

Här är själva Espresso House inomhus.
Här kan i se ute platsen på Espresso house. 




Dag ett när jag kom fick jag mina arbetes kläder som bestod av en skjorta och ett förkläde. Första dagen var det mycket genomgångar om hur man gjorde mackor och hur man skulle vika pappret runt mackorna mm. Jag lärde mig också hur man använde disk maskinen och vart man skulle ställa alla saker te.x tallrikar glas och andra saker. På morgonen dag ett så gjorde vi också mycket mackor för att vi skulle vara redo till lunch när det var som mest folk. Jag fick även tvätta ismaskinen och rengöra den. Under dagen fick jag också plocka mycket disk och torkade av från borden ute i restaurangen. Men dag ett bestod mest av "genomgångar" och sådant.

Dag två började jag morgonen med att göra mackor och göra det så fint som möjligt innan öppning. Dag två bestod i princip av samma sak som dag ett men jag ska ändå berätta vad som hände. Som sagt jag gjorde mackor och gjorde i ordning. Dag två kände jag att jag klara av väldigt mycket själv och visste nästan vart allt fanns i alla kylskåpen. Dag två lärde jag mig grilla mackor, göra kaffe, varm choklad mm.  Jag diskade och torkade borden ett antal gånger för att det kommer så mycket nytt folk. Så man kan sammanfatta dag två som att jag kunde ta mer ansvar och vågade ta lite egna initiativ och visa min sociala förmåga.

Dag tre kom jag prick när jag börja och fick sätta igång direkt. Jag började med att göra massa mackor för man måste ju vara förbered inför dagen man har framför sig. Dom olika mackorna är väl det som säljs mest förutom varma drycker som kaffe, varm choklad mm. När mackorna var färdiga gick jag ut i restaurangen och hämtade disk. Men det såg ut att bli en ganska lugn dag men jag hade fel det bara droppade in kunder genom dörren och vi blev lite stressade men det gick bra tycker jag. Det jag tyckte var bäst var väll att all varm dryck personalen fick gratis och det var ett litet plus. Sen gick tiden och jag gick på lunch sen kom jag tillbaks efter lunchen och tiden bara for iväg. När klockan var ungefär halv sex började jag dra mig hemåt och tackade så mycket för stunden jag fått vara där.

Jag tycker verkligen att jag visat min sociala förmåga både mot personal och kunder. Jag kunde också ta mycket egna initiativ när jag arbeta men jag hade inte kunnat göra det utan den hjälpen jag fått av personalen. Så jag vill tacka alla i personalen på Espresso House för att dom hjälpte mig under min prao.

Sen fick jag också en uppgift till som innebar att jag skulle ta reda på ungefär hur mycket dom tjänade i personalen. Men jag fick egentligen ingen bra förklaring på hur mycket dom tjänade men jag fick ett litet humm om vad dom tjänade. En anställd tjänade mellan 8 och 9 tusen kronor och chefen tjänade ungefär 16000 kronor.

Av Karl.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar